Vis labiau artėjanti žiema kelia ne tik džiaugsmą, bet ir rūpestį, ypač – automobilių vairuotojams. Be eilių servisuose, vėstantys orai reiškia ir papildomas išlaidas naujoms padangoms bei kitiems komponentams. Tačiau pasiruošimą žiemai galima palengvinti, jei laikomasi kelių pagrindinių taisyklių, rašoma VILNIUS TECH pranešime žiniasklaidai.
Universalios padangos – ne išeitis
Kaip nurodyta Kelių eismo taisyklėse (KET), nuo lapkričio 10 d. Lietuvos keliuose draudžiama eksploatuoti transporto priemones su vasarinėmis padangomis – jas būtina pakeisti į žiemines (dygliuotas ar nedygliuotas) arba universalias. Vis dėlto, mokslininkai nerekomenduoja pasikliauti pastarosiomis.
„Universalios padangos yra kompromisinis variantas tarp vasarinių ir žieminių padangų. Universaliosios šiltuoju metų laiku pagal savo eksploatacines savybes neprilygsta vasarinėms padangoms, o šaltuoju metu laiku analogiškai – žieminėms padangoms. Žinoma, jos gali vilioti savo kaina ir patogumu – keičiantis metų laikams, nereikia keisti padangų, jų sandėliuoti. Tačiau jos neužtikrina tokio saugumo lygio, kokį suteikia konkrečiam sezonui skirtos padangos“, – sako Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Automobilių inžinerijos katedros docentas dr. Giedrius Garbinčius.
Anot eksperto, visiems metų laikams tinkančių padangų protektorius greičiau dyla šiltuoju metų laiku, padidėja triukšmingumas ir kuro sąnaudos. Tuo metu žiemą toks transporto priemonės apavas neturės gero sukibimo su apsnigta ar ledu padengta kelio danga, kaip kad turi žieminės padangos. Todėl siekiant užtikrinti geriausią važiavimo kokybę ir saugumą, patariama rinktis konkrečiam sezonui pritaikytas padangas.
Svarbiausia – įvertinti oro temperatūrą
Pasak doc. dr. G. Garbinčiaus, pakeisti padangas galima ir anksčiau, nelaukiant lapkričio 10-osios, tik būtina stebėti aplinkos temperatūrą. Jo teigimu, esant 7 laipsniams šilumos ir žemesnei oro temperatūrai, keičiasi vasarinių padangų eksploatacinės savybės: sukibimas su kelio danga, dilimo intensyvumas ir kt.
„Ypač, jei keliaujate anksti ryte, kai temperatūra – arti nulio, patartina jau dabar pasikeisti padangas. Žinoma, gali nutikti ir taip, kad orai pasikeis ir staiga atšils. Tačiau nėra jokios būtinybės vėl persimontuoti vasarinių padangų: per trumpą laiką žieminės padangos tikrai nesudils“, – paaiškina mokslininkas.
Naujos – visada geriau nei senos
Besirenkantiems padangas gali kilti dilema, ką rinktis: naują, mažiau žinomo gamintojo prekę, ar kiek pigesnes žinomo gamintojo, bet jau naudotas padangas. VILNIUS TECH Automobilių inžinerijos katedros docentas pataria atsižvelgti ne į kainą, bet į padangų amžių ir jų savybes.
„Gumos mišinys, iš kurio pagamintos padangos, bėgant laikui, keičia savo savybes, ir ne į gerąją pusę. Neretai vairuotojai sako, kad senos padangos yra „kietos“: tai reiškia, kad jų sukibimas su apsnigta ar ledu padengta kelio danga yra blogesnis. Todėl naujos, kad ir mažiau žinomo prekių ženklo, padangos yra geresnis pasirinkimas už senesnes žinomo gamintojo prekes. Naujos padangos taip pat turi gilesnį protektorių, o tai – svarbus veiksnys, užtikrinantis saugų keliavimą“, – teigia doc. dr. G. Garbinčius.
Reikia pakeisti ir skysčius
Artėjant žiemai, transporto sektoriaus ekspertai pataria laiku pasikeisti ir langų plovimo skystį. Visą vasarinį langų plovimo skystį rekomenduojama išnaudoti dar prieš spustelint šaltukui ir pripildyti talpą žieminiu. Laiku to nepadarius, rizikuojama sugadinti langų ir žibintų apiplovimo sistemą: vasarinis skystis gali užšalti jau prie 0 laipsnių temperatūros.
Šaltuoju metų laiku reikalingi ir specialūs degalai, kurie yra pritaikyti varikliui veikti žemesnėje aplinkos temperatūroje. Tai ypač svarbu vairuojantiems dyzelines transporto priemones.
„Jei benzinas įprastai užšąla maždaug –60 laipsnių temperatūroje, dyzelinas užšąla aukštesnėje temperatūroje. Todėl, prasidėjus rudeniui, degalinėse pradedama prekiauti žieminiu dyzelinu – tai galima suprasti iš specialaus žymėjimo kainų švieslentėse ar ant kuro pylimo pistoletų kolonėlėse. Užšalęs dyzelinas neleis užvesti variklio, kol sistema nebus atšildyta. Tokiu atveju, automobilį reikėtų transportuoti į šiltą patalpą ir laukti, kol atšils“, – sako pašnekovas.
Patariama pasirūpinti ir tuo, kad akumuliatorius, atėjus šalčiams, būtų visiškai įkrautas, nes, spustelėjus šaltukui, iškrautas akumuliatorius gali užšalti ir sugesti.
Elektromobilis žiemą: kaip jį prižiūrėti?
Klausimų, kaip tinkamai žiemai paruošti transporto priemonę, gali kilti ir vairuojantiems elektromobilius. Pasak eksperto, jiems išskirtinės priežiūros nereikia.
„Elektra varomas transporto priemones prižiūrėkite kaip ir turinčias vidaus degimo variklį: laiku pakeiskite padangas, langų plovimo skystį, kitus svarbius komponentus. Žiemą gali tekti dažniau krauti savo elektromobilį – esant šaltiems orams, išauga elektros sąnaudos. Tačiau lygiai taip pat padidėja ir kuro sąnaudos. Kad ir kokią transporto priemonę vairuojate, laiku ir tinkamai ją paruoškite šaltajam metų laikui: tik taip apsisaugosite nuo netikėtų ir ne visada malonių staigmenų“, – tikina VILNIUS TECH Automobilių inžinerijos katedros docentas dr. G. Garbinčius.
Pranešimą paskelbė: Giedrė Gedeikytė, Vilniaus Gedimino technikos universitetas