Televizija, spauda, socialiniai tinklai vis dažniau mirga nuo gražių iniciatyvų, pasiūlymų aukoti silpnesniems ir mažiau pasiturintiems, prisijungti prie įvairių akcijų. Lietuvą, kaip ir visą pasaulį, sukausčiusi pandemija tik dar labiau įrodė, kaip svarbu vienytis ir inicijuoti paramą skatinančias veiklas – pagalbos poreikis šiuo įtemptu metu kaip niekad didelis. Pozityvias tendencijas ilgalaikėje perspektyvoje pastebi ir Vilniaus arkivyskupijos „Caritas“: net ir praėjus šventiniam laikotarpiui, šalies gyventojai ir socialiai atsakingi verslai vis aktyviau prisideda prie paramos akcijų ir yra bendruomeniškesni.
„Padėti vieni kitiems – svarbu, gera, prasminga ir tai daryti reikia nuolat. Jaučiame, kad namuose esantiems žmonėms noras prisidėti prie mūsų veiklos tikrai auga. Padėti ne tik artimui, bet ir aplinkiniams šiuo įtemptu laikotarpiu yra visos visuomenės reikalas, ar tai būtų vienišas kaimynas, o gal senelių pora, negalinti karantino metu įsigyti maisto“, – teigia Vilniaus arkivyskupijos (VA) „Carito“ komunikacijos koordinatorė Ernesta Karnilaitė.
Sunkumai ir būdai padėti – patys įvairiausi
Ir nors nepriteklius – didelė ir Lietuvoje dar gaji problema, pašnekovė pabrėžia, kad visuomenės parama reikalinga ne tik dėl materialinio stygiaus. Paradoksalu, tačiau su rimtais sunkumais susiduria net ir labai pasiturinčios šeimos. Jas gali paveikti įvairios priklausomybės, neteisingai įskiepytos vertybės, trukdančios formuoti sveikus santykius. Beje, dažnai liekama ir be tinkamos priežiūros, laiku nesužinoma, kur kreiptis, kad būtų sulaukta pagalbos.
Šios problemos pandemijos akivaizdoje dar labiau paaštrėja, o kur dar esamos situacijos sukeltas stresas, nerimas, nežinomybė ar baimė dėl ateities. Su tokiais sunkumais susiduriantiems asmenims, be abejonės, reikalinga ir emocinė pagalba. Tokiu atveju VA „Caritas“ suteikia galimybę kreiptis į dvasininką dėl pokalbio, o ir organizacijos savanoriai visada linkę aplankyti, išklausyti. Tapti savanoriu ir prisidėti prie pagalbos taip pat gali kiekvienas norintis.
„Mūsų veikla labai spalvinga – padedame tiek šeimoms, tiek pavieniams nepasiturintiems asmenims, seneliams, vienišiems ligoniams, pabėgėliams. Padėti galima įvairiai ir ne tik finansiškai: lankant ir išklausant vienišus senjorus ar individualių susitikimų metu nuoširdžiai bendraujant su vaikais bei paaugliais, taip pat šventinėmis vaišėmis, dovanomis, praktiškomis buitinėmis ar mokymosi priemonėmis“, – pasakoja E. Karnilaitė.
Verslai nelieka abejingi
E. Karnilaitė pabrėžia, jog ne tik privačių asmenų, bet ir įmonių paramos lygis nuolat auga. Gailestingosios meilės (lot. caritas) žinutę vis dažniau skleidžia ir socialiai atsakingi verslai. Kaip gerąjį pavyzdį ji pateikia ir šventiniu laikotarpiu grožio kampanijos „The Body Shop“ Lietuvoje organizuotą iniciatyvą, kurios metu žinomos šalies moterys buvo kviečiamos prisidėti paremiant „Carito“ Motinos ir vaiko namuose gyvenančias vienišas mamas bei vaikų dienos centrą „Vilties angelas“ lankančias šeimas.
Prie iniciatyvos prisijungusios moterys buvo skatinamos pagal specialiai sudarytą sąrašą pripildyti kompanijos atsiųstą krepšį būtiniausių kasdienių reikmenų ir padovanoti jį stokojančioms šeimoms, kartu skleidžiant žinią ir savo socialinių tinklų sekėjams. Pasak E. Karnilaitės, ši, rodos, visai paprasta idėja sulaukė nemenko susidomėjimo ir tapo savotiška dalijimosi lavina.
Prie iniciatyvos prisidėjusi LRT radijo laidos vedėja, aktyvi pilietiškumo skatintoja Luka Sinevičienė džiaugiasi: „Visada smagu, kai prie paramos akcijų jungiasi dideli ir visuomenėje žinomi prekių ženklai. Verslas taip pat gali ir turi būti socialiai atsakingas, rodyti pavyzdį ir motyvuoti žmones.“
Žinomų žmonių balsas girdimas labiau
Tokios ir panašaus tipo gerumo akcijos svarbios dėl kelių aspektų. Vieni svarbiausių – edukacija apie realias visuomenės problemas ir skatinimas įvairiomis formomis ugdyti pilietiškumą. Tai gali būti piniginė auka, prisijungimas prie savanorių gretų arba žinutės skleidimas skatinant kitus elgtis bendruomeniškiau. Itin reikšmingas ir nuomonės formuotojų vaidmuo – užimant autoriteto poziciją ir turint didelę auditoriją kitus gerumu užkrėsti yra ypatingai svarbu.
Prie „The Body Shop“ iniciatyvos prisidėjusi ir beveik 20 tūkstančių sekėjų „Instagram“ platformoje turinti nuomonės formuotoja Beatričė Paškevičiūtė prisimena: „Žinute apie reikalingą paramą pasidalijau savo socialinėje medijoje su tikslu priminti kitiems, kurie turi galimybes bei finansus, pradžiuginti kitą žmogų, sukelti jam šypseną. Labai apsidžiaugiau, kai į tai atsiliepė dar 5 moterys ir pasidalijo, kad tai padarys ir jos.“ B. Paškevičiūtė teigia jau seniai supratusi, kokia vertinga yra draugystė, žmonių palaikymas ir gebėjimas viskuo, ką turi, dalytis.
Minėta visuomenininkė L. Sinevičienė tvirtina, jog vien dalyvavimas įvairių labdaros organizacijų veikloje jau yra viena iš pilietiškumo formų, tad pati stengiasi į panašias akcijas kuo dažniau įsitraukti, jas palaikyti ir kaip galėdama paremti. „Gyvename tokiais laikais, kai autoritetų nuomonė ir pavyzdys yra labai svarbus. Kiekvienas autoritetus renkamės pagal savo vertybes ir nuostatas, tad nematau nieko blogo, jei žymūs žmonės dalijasi gerais darbais“, – įsitikinusi ji.
Juk žinomo žmogaus balsas sklinda plačiau, o svarbiausia, primena, jog pagalba vieni kitiems reikšminga ir šventiniu laikotarpiu, ir pandemijos gniaužtuose, ir tiesiog, kasdien.
Pranešimą paskelbė: – -, Berta And, UAB