VĮ „Regitra“ turimais duomenimis, praėjusiais metais iš viso buvo išregistruota apie 26,6 tūkst. sunaikinimui atiduotų transporto priemonių, iš jų didžioji dalis – apie 25,3 tūkst. – sudarė lengvieji automobiliai. 2019 m. šie skaičiai atitinkamai siekė 15,3 tūkst. ir 13,7 tūkst.
Be to, remiantis „Regitros“ statistika, lengvųjų automobilių registruojama ženkliai daugiau nei atiduodama tvarkyti ir perdirbti. Pavyzdžiui, pernai pirma registracija Lietuvoje suteikta maždaug 230 tūkst. transporto priemonių (naujų ir įvežtų iš užsienio naudotų), iš kurių 182 tūkst. sudarė lengvieji automobiliai. Skirtumas tarp įvežamų ir tvarkingai utilizuojamų transporto priemonių – beveik 10 kartų.
„Negalima tvirtinti, jog tiek automobilių, kiek įvežama, turi būti ir utilizuojama. Lietuviai transporto priemones gabena iš Vakarų ir dažniausiai reeksportuoja į trečiasis šalis. Tačiau skirtumas tikrai nemažas ir šioje srityje dar turime daug ką nuveikti, ypač šviesdami verslininkus ir visuomenę, kaip tą padaryti tvarkingai bei nekeliant jokio pavojaus gamtai ar žmonių sveikatai. Kaip žinia, automobiliuose ir jų agregatuose tikrai netrūksta nedraugiškų aplinkai detalių ar kenksmingų medžiagų. Automobilių gamintojų ir importuotojų asociacija (AGIA) pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką kaip tik veikia taip, jog verslininkams padeda spręsti visas problemas, susijusias su tvarkų ir reglamentų išmanymu ir jų įgyvendinimu. Savo asociacijos nariams suteikiame visą būtiną informaciją, konsultuojame, o daugelį privalomų reikalavimų dėl automobilių importuotojų atsakomybių sprendžiame kolektyviai. Būtent dėl to mūsų asociacijos nariai taupo tiek įvairius resursus, tiek laiką. Tai yra dėl to, jog mes tiesiogiai rūpinamės nebeeksploatuojamų automobilių surinkimo tinklu ir tinkamu utilizavimo procesu“, – sako Autogamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Rita Zdanevičienė.
Beje, nuo gegužės pirmosios, įvedus savininko deklaravimo kodus (SDK) keičiasi ir nebenaudojamų automobilių utilizavimo tvarka. Atliekų tvarkytojui sunaikinus transporto priemonę, per 5-ias darbo dienas reikia kreiptis į „Regitrą“ ir pateikti tai įrodančią deklaraciją. Ir tik tada suteiktas SDK panaikinamas, o transporto priemonė automatiškai išregistruojama.
Jei atliekų tvarkytojas negali pateikti sunaikinimo deklaracijos, tai tik reiškia, jog jis šia veikla užsiimti negali, nes nuturi licencijos. Licencijuotus atliekų tvarkytojus galima rasti „Regitros“ internetiniame puslapyje.
„Transporto priemonės naudojimas yra nuolatinė jos savininko atsakomybė. Kitaip tariant, jis turi užtikrinti, kad eisme dalyvautų tvarkingas automobilis, nekeliantis grėsmės aplinkiniams, o taip pat neteršiantis gamtos. Taigi, senų ir nebetinkamų eksploatuoti transporto priemonių išregistravimu bei sunaikinimu privalo pasirūpinti jų turėtojai“, – dėsto Emilija Bardauskiene, „Regitros“ atstovė.
„Regitra“ nebetinkamų naudoti transporto priemonių sunaikinimo procese dalyvauja kaip įstaiga, kuri išregistruoja tokias transporto priemones, kad jos nebegalėtų pakartotinai patekti į viešąjį eismą. Taip pat, esant poreikiui, perduoda šiuos duomenis kitoms suinteresuotoms institucijoms.
Pagal ES Direktyvą ir Lietuvos teisės aktus, automobilių gamintojai ir importuotojai, o tuo pačiu ir padėvėtas mašinas perparduodantys verslininkai, privalo organizuoti ir finansuoti senų automobilių surinkimą, vežimą, tvarkymą bei visuomenės švietimą. Taip pat privaloma užtikrinti, kad asmuo galėtų nemokamai priduoti nebenaudojamą transporto priemonę. Automobilių pardavėjai šias prievoles gali vykdyti individualiai arba jungdamiesi į organizacijas ir joms pavesdami jas atlikti.
Pranešimą paskelbė: Rasa Kruopaitė-Lalienė, UAB „Projektai kitaip”