Šiandieniniame globaliame pasaulyje, kuriame karjera ir gyvenimo būdas dažnai neberibojami geografinių sienų, studijos užsienyje tapo įprasta alternatyva apie tarptautinę karjerą svajojantiems studentams. Tačiau dar ne kiekvienas žino, kad tarptautinę studijų patirtį jau galima įgyti ir čia pat Lietuvoje. Tarp 16 proc. geriausių pasaulio aukštojo mokslo institucijų reitinguojamas Vilniaus universitetas (VU) jau ne vienerius metus studentams iš viso pasaulio siūlo išskirtinės kokybės, rinkos poreikius atitinkančias studijų programas anglų kalba.
VU Ekonomikos ir verslo administravimo fakultete globalios rinkodaros bakalauro pakopoje studijuojantis Davidas Jordanas Guerra iš JAV teigia, kad studijos čia niekuo nenusileidžia užsienio universitetų vykdomoms, o kai kuriais aspektais net ir suteikia Lietuvoje studijas baigusiems absolventams svarbų pranašumą darbo rinkoje. D. J. Guerra sutiko pasidalinti savo kaip užsienio studento įžvalgomis apie studijų programą ir papasakoti apie švietimo sistemų ypatumus Jungtinėse Amerikos Valstijose ir Lietuvoje.
Ar galėtumėte pasakyti, iš kur esate kilęs ir kas jus atvedė į Vilnių?
Gimiau ir užaugau Ostino mieste, Teksase, JAV. Atvykau mokytis į Lietuvą prieš dvejus metus gana netikėtai, bet esu labai patenkintas šiuo savo sprendimu. Nemeluosiu, mūsų kultūros tikrai yra labai skirtingos ir kai kuriuos dalykus suprantame ir vertiname skirtingai, tačiau mane labiausiai ir įkvepia galimybė mokytis dalykų iš kitos perspektyvos.
Paminėjote, kokios skirtingos yra mūsų kultūros. Ar švietimo metodai labai skiriasi?
Vienas iš ryškiausių skirtumų tarp švietimo sistemų JAV ir VU yra santykis tarp teorinių ir praktinių žinių. JAV studijos tikrai kokybiškos, bet ten daugiau dėmesio skiriama teorinėms žinioms, studentai susipažįsta su išsamiais akademiniais dalykais ir įgyja stiprų teorinį pagrindą. VU, bent jau mano lankomų globalios rinkodaros studijų metu, labai pabrėžiamas praktinis požiūris ir orientuojamasi į kasdienėje rinkodaros specialistų veikloje reikalingų įgūdžių įgijimą. Dėl to čia studentai turi daugiau galimybių teoriją derinti su įtraukiojo mokymosi metodais (bendri projektai, darbas grupėse, praktinės užduotys), kas, mano vertinimu, gali geriau paruošti juos ateities karjerai ir profesinio pasaulio reikalavimams.
O kaip dėl dėstytojų, ar matote skirtumų tarp šalių?
Man labai patinka, kad VU Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto dėstytojai yra nenutolę nuo savo profesinės veiklos ir praktinių aktualijų. Dauguma jų ne tik dėsto VU, bet ir patys aktyviai dirba savo veiklos srityse ir dažnai išlaiko glaudžius ryšius su savo profesijomis ir jų aktualijomis. JAV tikrai ryškesnis tas atstumas tarp akademinio ir verslo pasaulio – kai kurie profesoriai gali būti atitrūkę nuo praktikos ir pokyčių rinkoje per ilgą darbo laiką universitete. Pavyzdžiui, man didelį įspūdį padarė, kad marketingo ir ekonomikos srityse dėstantys ekspertai pristatydami teorinę medžiagą ją dažnai papildo naujausiomis ar asmeninėmis įžvalgomis iš savo pačių darbo patirties – visai kitokia mokymosi kokybė.
Kaip pats asmeniškai jaučiatės dėl šių skirtumų dabar?
Man atrodo, kad Lietuva, ir ypač VU, tapo atviru lauku įvairioms naujoms idėjoms ir inovacijoms, ypač verslo ir startuolių srityse. Nenuostabu, kad jie čia taip klesti. Skirtingai nei JAV, kur dažnai verslo srityje dominuoja nustatytos sudėtingos struktūros ir procesai, Lietuvos aplinka skatina naujų koncepcijų ir verslo formų kūrimą. Tai leidžia studentams tyrinėti nepažįstamus plotus, eksperimentuoti su naujomis idėjomis ir veiklomis, dalyvauti įvairiuose projektuose ir net patiems prisidėti prie šalies ekonomikos augimo.
VU Ekonomikos ir verslo administravimo fakultete dėsto nemažai jaunesnio amžiaus dėstytojų, gal dėl to labai jaučiamos pastangos pritaikyti ir atliepti šiuolaikines verslo tendencijas ir aktualijas. Tai kontrastuoja su kai kuriomis JAV institucijomis, kur akademinė bendruomenė vis dar linkusi į įprastus, nusistovėjusius, tradicinius dėstymo metodus. Man labai patinka, kad dažnai jaunesni dėstytojai yra lankstesni ir savo veikloje taiko besikeičiančius mokymosi būdus ir metodus, o tai tikrai labiau atitinka šiuolaikinių studentų poreikius.
Ką rekomenduotumėte svarstantiems apie studijas Lietuvoje arba JAV?
Tiek Lietuvos, tiek JAV švietimo sistemos siūlo labai vertingas švietimo patirtis, vis dėlto jų požiūriai skiriasi keliais svarbiais aspektais. Mane itin žavi, kad VU Ekonomikos ir verslo administravimo fakultete akcentuojamas praktinis mokymasis, o dėstytojai – praktikai, inovacijų kultūra ir jaunatviškas, rinkos tendencijas suprantantis fakultetas sukuria unikalią ir gyvą akademinę aplinką studentams. Kiekvienam, svarstančiam apie tarptautines studijas, svarbu pačiam išsiaiškinti, kokius poreikius ir lūkesčius turi savo studijoms ir ateities karjerai, ir pasidomėti, kokios studijų sistemos ir tradicijos būdingos skirtingoms šalims. Žinant ir suprantant šiuos skirtumus, studentai turi galimybę pasirinkti jų individualius mokymosi poreikius ir karjeros siekius atitinkančias institucijas ir šalis savo studijoms.
Nuo 2023 m. VU studentams siūloma ir dar viena unikali galimybė, kuria jau seniai garsėja geriausi JAV universitetai – individualiosios studijos. VU studentai nuo šiol turės galimybę patys nuspręsti, kokius dalykus studijuoti, ir net ketvirtadalį studijų disciplinų pasirinkti savo nuožiūra iš bet kurio VU fakulteto. „Taigi globalios rinkodaros studentai galės pasirinkti ir paraleliai gilinti savo žinias komunikacijos, finansų, duomenų analitikos ar net psichologijos srityje, priklausomai nuo individualių pomėgių ir karjeros planų“, – sako VU Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto rinkodaros ir komunikacijos vadovė Eglė Ramoškaitė.
VU Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto studijų programa „Globali rinkodara“ 2022 m. buvo pripažinta kaip geriausia marketingo programa Lietuvoje. Šių studijų metu daug dėmesio skiriama praktiniams rinkodaros aspektams, sujungiami tiek tradiciniai, tiek skaitmeninės rinkodaros kanalai, taip leidžiant studentams pasiekti daugiau verslo galimybių ir sėkmingai veikti šiandieninėje globalioje visuomenėje ir rinkoje. Studijų programa „Global marketing“ (anglų kalba) papildomai dar suburia ir būsimus rinkos lyderius ir specialistus iš viso pasaulio – net apie 80 proc. šios programos studentų yra užsieniečiai, o dalį disciplinų dėsto užsienio šalių dėstytojai ekspertai.
Pranešimą paskelbė: Liudmila Januškevičienė, Vilniaus universitetas