Lietuvos ateitis yra tie žmonės, kuriuos jūs ugdote. Jie turi būti techniškai gabūs ir estetiškai jautrūs žmonės. Per tą junginį tarp techninių žinių ir meniško jautrumo mes kursime šviesesnę ateitį, ugdydami studentus, kurie gali suderinti matematiką, mokslą ir meną. Todėl STEAM centrai yra labai svarbūs“, – sakė Kalifornijos politechnikos valstybinio universiteto profesorius dr. Edmond Saliklis, penktadienį skaitydamas pranešimą Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) STEAM didaktikos centro atidaryme.
Naujasis centras yra unikalus – pirmasis ir vienintelis tokio pobūdžio centras Lietuvoje, skirtas tam, kad taptų pagrindine erdve švietimo specialistams tobulinti savo kompetencijas ir gilinti žinias STEAM ugdymo srityje. STEAM – tai integralus, tarpdiscipliniškas mokinių gebėjimų ugdymo modelis, apjungiantis gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos ir menų sričių dalykus.
„Be žaismingumo mes esame robotai, bet jei nėra disciplinos, mes – chaose. Ryšys, slenkstis tarp jų yra labai svarbus. Tai būdas atnaujinti dėstymą, įkvėpti savo studentus. STEAM šaknys yra Bauhaus mokykloje Vokietijoje, kur menininkai, architektai, skulptoriai sujungė žaismingumą su disciplina, o jų šūkis buvo „Mokykimės darydami“. Tai yra ir mano universiteto šūkis“, – pastebėjo prof. dr. E. Saliklis.
Mokslininkas pasidalino, kad Kalifornijos politechnikos valstybiniame universitete dėstydamas tarpdisciplininėse studijose, pavyzdžiui, architektūros ir statybos inžinerijos, jis ragina savo studentus kurti taip vadinamus artefaktus – išradingus meno objektus, kurie remiasi matematiniais ir kitais moksliniais principais.
Svarbiausia – ne pastatai, o žmonės
VDU STEAM didaktikos centro atidarymas vyko penktadienį VDU Žemės ūkio akademijoje. Renginyje susirinko du šimtai švietimo bendruomenės atstovų, STEAM centrų vadovai ir metodininkai, švietimo centrų atstovai ir dėstytojai. Taip pat dalyvavo daugiau nei du šimtai moksleivių, kurie centre galėjo praktiškai išbandyti jėgas net 18 skirtingų STEAM veiklų, aplankyti modernias laboratorijas, pasiklausyti sėkmės istorijų.
Pasak VDU STEAM didaktikos centro vadovės, doc. dr. Juditos Žukauskienės, STEAM ugdymo metu integruojami skirtingų sričių dalykai, pasitelkiant kūrybiškumą ir komandines veiklas, kurių metu moksleiviai turi galimybę ne tik efektyviau mokytis, bet ir geriau save pažinti, eksperimentuoti, spręsti iššūkius.
„Mūsų centras turi kelias svarbias misijas: padėti esamiems pedagogams pasikelti kvalifikaciją ir tobulėti STEAM srityse, rengti STEAM pedagogus, kurių mums trūksta, ir pasiūlyti veiklas mokiniams. Vien pastatai yra nieko verti. Tam, kad galėtume įvykdyti savo misijas, turime žmones, kurie centre ir padės pasiekti šių tikslų“, – pasakojo centro vadovė.
Centre numatoma rengti metodinius mokymus, seminarus, dirbtuves, siekiant dar labiau įtraukti inovacijas į mokymo procesą. Moderniose laboratorijose bendradarbiaus mokslininkai, studentai, pedagogai ir moksleiviai.
Nuo dirbtinio intelekto ir dronų – iki agronomijos ir ekonomikos
„Pradedame suprasti gamtos darną ir savo vietos svarbą pasaulyje – gyvename ne atskirose srityse, tad nuo pirmųjų mokymosi žingsnių, mokslus reikia jungti. Nereikia galvoti, kad tai pakeis matematiką, lietuvių kalbą ar fiziką. Ne, tai yra būdas pažinti mus supančią aplinką integraliai, kadangi taip mes ir gyvename“, – skirtingų mokslų jungimo, derinimo svarbą centro atidaryme akcentavo VDU rektorius prof. Juozas Augutis.
„Į STEAM yra pajungtas visas Vytauto Didžiojo universitetas – tai nėra atskiras kabinetas su kažkokia įranga. Moksleiviai, mokytojai čia gali pasklisti po įvairias laboratorijas ir centrus, kurie užpildę visas erdves – nuo dirbtinio intelekto iki agronomijos, nuo ekonomikos iki dronų technologijų, nuo matematikos iki inžinerijos“, – pažymėjo VDU rektorius, papildydamas, jog neseniai pasirašyto susitarimo dėka, netrukus į universitetą atvyks Masačusetso technologijos instituto (MIT) doktorantai, kurie čia taip pat galės dirbti su STEAM ir pagelbėti moksleiviams.
Atidarymo metu taip pat kalbėjusi Švietimo, mokslo ir sporto ministrės patarėja mokslo ir bendrojo ugdymo klausimais Rasa Kulvietienė palinkėjo sėkmingo mokslo paslapčių pažinimo ir bendradarbiavimo. „Linkiu visiems čia surasti sinergijos, bendradarbiavimo, puoselėti kultūrą, kurioje vieni kitus bandysite suprasti ir pasitelkdami mokslo žinias, bet nepamirštumėte svarbiausio – kad kuria ne tik laboratorijos, bet kuria žmonės, kurie čia rinksis dirbti“, – pažymėjo R. Kulvietienė.
Ateitis – mokyklų koridoriuose
Kauno rajono meras Valerijus Makūnas renginio metu atkreipė dėmesį, kad bendradarbiavimas su Vytauto Didžiojo universitetu buvo ir išlieka svarbus regionui – šio bendradarbiavimo dėka gimė ir VDU Ugnės Karvelis gimnazija. „Pasirašėme įvairių susitarimų, investuodami į jaunus žmones, kad jie rinktųsi pedagogo profesiją, ir tai vyksta. Tai didžiulis nuopelnas šio universiteto ir nuoširdžiai dėkoju už tai. Ne paslaptis, kad mūsų ateitis vaikšto mokyklos koridoriais“, – sakė meras.
VDU STEAM didaktikos centro atidarymo metu pedagogai turėjo galimybę išklausyti plenarinių pranešimų ir diskusijų bei sudalyvauti dviejose konferencijose, kuriose praktinius STEAM ugdymo sprendimus ir inovatyvius užsienio šalių praktikos metodus, skirtus klimato kaitos mokymui, apžvelgė šių sričių specialistai. Moksleivių laukė forumas „STEAM ateities perspektyvoms“ ir praktinės STEAM dirbtuvės.
Daugiau informacijos apie VDU STEAM didaktikos centrą
Pranešimą paskelbė: Martynas Gedvila, Vytauto Didžiojo universitetas