Net 40 proc. pasaulyje pagaminamo plastiko išmetama kartu su mišriomis atliekomis – panaudotos produktų pakuotės tampa netinkamos perdirbimui, skelbia Pasaulio pakuočių organizacija (World Packaging Organisation). Savo ruožtu gamintojai yra nuolat skatinami keisti produkcijos pakuotes į perdirbamas ir taip prisidėti prie mažesnės aplinkos taršos, tačiau tam reikalingas tiek pirkėjų, tiek prekybininkų įsitraukimas, teigia gamintojai.
Daugiau nei 70 proc. perdirbamų pakuočių jau naudojanti įmonių grupė „Alvas Group“ per metus sufasuoja apie 4000 tonų įvairios produkcijos – riešutų, džiovintų vaisių, sėklų, prieskonių ir džiovintų daržovių bei kitų užkandžių.
„Kokią pakuotę naudoti konkrečiam produktui lemia produkto specifika ir jam taikomi pakavimo reikalavimai, kad išlaikytume reikiamus kokybinius parametrus. Didžiajai daliai produktų reikalinga speciali apsauga – taip vadinamos barjerinės pakuotės, kurios išlaiko pakavimo metu naudojamas dujas, kurios apsaugo produktą nuo nepageidaujamo išorinio poveikio. Deja, tokios pakuotės dažniausiai yra netinkamos perdirbimui“, – komentuoja „Alvo prekyba“ komercijos direktorius Narimantas Juzikis.
Pasak jo, įmonių grupė yra išsikėlusi tikslą visas naudojamas pakuotes pakeisti į perdirbamas, tačiau šiuo metu susiduriama su keliais iššūkiais.
„Perdirbamos pakuotės yra 30-50 proc., kartais net 3 kartus brangesnės nei neperdirbamos. Šiuo metu, kai gamintojai ir taip susiduria su brangstančiomis žaliavomis ir kylančiomis logistikos kainomis, rinktis brangesnę pakuotę reikštų didinti ir produkto kainą. Tuo tarpu, esant dabartinei situacijai, kai visos kainos kyla neregėtais tempais, aktyviai diskutuojame su mūsų klientais, ar pirkėjai priims šiuos pakeitimus ir bus pasiruošę mokėti dar brangiau“, – kalba N. Juzikis.
40 proc. „Alvo“ prekės ženklo produkcijos yra eksportuojama į užsienio šalis. Pasak pašnekovo, tenykščiai prekybos tinklai gerokai dažniau prašo produkcijos su perdirbamomis pakuotėmis: „Itin vertiname tokius pageidavimus, nes patys norime ne tik užtikrinti produkcijos kokybę, bet ir atsakingai parinkti jos pakuotę, kad turėtume kuo mažesnį poveikį aplinkai. Deja, Lietuvoje šios tendencijos dar nepastebime – prekybininkų pasirinkimą dažniau nulemia produkto kaina, bet ne jo pakuotė.“
Investuojama į aplinkai draugiškesnes pakuotes
Palaipsniui pereinant prie 100 proc. perdirbamų pakuočių gamintojai nemažai dėmesio skiria esamų neperdirbamų pakuočių patobulinimams, kurie nereikalauja itin didelių investicijų ir leidžia greitai pasiekti norimą rezultatą.
„Jei palygintume prieš 20 metų buvusias pakuotes su dabartinėmis, pamatytume, kad dabar stengiamasi naudoti lengvesnes, plonesnes pakuotes, kad būtų sunaudojama kuo mažiau plastiko produkto supakavimui. Taip pat pastebime tendenciją mažinti pakuočių spalvingumą – tiek gamintojai, tiek vartotojai nori neperkrautos, „švarios“ pakuotės“, – pasakoja N. Juzikis.
Keičiant pakuotes neišvengiamai susiduriama ir su iššūkiais gamybai – kiekvieną kartą norimos naujos pakuotės yra kruopščiai tikrinamos veikiančioje gamybos linijoje.
„Pasitaiko atvejų, kad naujos pakuotės netinkamai užsilydo arba būna nesandarios, praleidžia apsaugines dujas, neatitinka kitų pakuotėms keliamų reikalavimų. Tie bandymai užtrunka ilgai, kol kartu su tiekėjais atrandame geriausią sprendimą, kokios tos pakuotės turi būti, kad galėtume jas drąsiai naudoti savo produkcijai“, – pasakoja pašnekovas.
Reikalinga pirkėjų edukacija
Kalbant apie perdirbamų pakuočių naudojimo naudą, neišvengiamai atsisukama ir į galutinius vartotojus – tik nuo sąmoningų pirkėjų priklauso, ar panaudotos pakuotės bus tinkamai rūšiuojamos.
„Vartotojų atžvilgiu matome paradoksą – ne viena apklausa ir turimi duomenys parodė, kad žmonės yra linkę garsiai deklaruoti prisidedantys prie aplinkos apsaugos ir atliekų rūšiavimo, tačiau paklausti, ar sutiktų mokėti daugiau už produktus perdirbamose pakuotėse, jų entuziazmas šiuo klausimu greitai išblėsta“, – sako N. Juzikis.
Pasak jo, nemažesnė ir kita problema – dauguma vartotojų nežino, kaip tinkamai rūšiuoti panaudotas pakuotes.
„Daugelis vadovaujasi principu – jei pakuotė yra iš plastiko, vadinasi, ją reikia mesti į plastikui skirtų atliekų konteinerį. Tačiau, ar ta pakuotė yra perdirbama, neatkreipia dėmesio. Kita vertus, tai yra ir gamintojų atsakomybė tinkamai paženklinti produktų pakuotes, kad vartotojams būtų aišku, kaip jas rūšiuoti. Privalomas pakuotės ženklinimas, nurodant pakuotės tipą raidėmis ir skaičiais, vis dėlto ne visiems vartotojams yra suprantamas, todėl yra reikalingi papildomi prierašai ar simboliai“, – pastebi pašnekovas.
Gamintojų nuomone, vartotojų edukacija yra svarbi tuo, kad siekiant tvaresnės gamybos ir mažinant neigiamą poveikį aplinkai turi vykti bendradarbiavimas tarp visų šalių: „Gamintojai investuoja į aplinkai draugiškesnes pakuotes, tad vartotojai turi prisidėti atsakingu atliekų rūšiavimu.“
Pranešimą paskelbė: Karolina Pūtytė, UAB „Idea Prima”