Eksponentinį augimą per pastaruosius du dešimtmečius pasaulyje patiria tarptautinės mokyklos – pradinį ir vidurinį ugdymą anglų kalba siūlančių mokyklų skaičius patrigubėjo, o moksleivių skaičius jose išaugo šešis kartus ir siekia beveik 6 milijonus („ISC Research“). Pasak Tarptautinės Amerikos mokyklos Vilniuje (AISV) direktoriaus Stephane Ruz, tarptautinės mokyklos padeda pritraukti užsienio investicijas bei geriausius tarptautinius talentus.
Tarptautinio ugdymo tendencijos bei verslui kuriamos galimybės buvo aptartos Amerikos verslo rūmų Lietuvoje suorganizuotoje švietimo ekspertų ir verslininkų diskusijoje „Education – the most powerful investment“. Amerikos verslo rūmų Lietuvoje vykdomoji direktorė Živilė Sabaliauskaitė pastebi, jog užsienio verslams, priimantiems ilgalaikius investicinius sprendimus, švietimo sąlygos tam tikroje vietovėje gali tapti reikšmingu sprendimo faktoriumi.
„Tarptautinio švietimo svarba bei nauda yra neabejotina net tik vietos bendruomenei, bet ir potencialiems investuotojams Lietuvoje. Tarptautinio švietimo principais veikiančios mokyklos ženkliai prisideda prie būsimų lyderių, aukštą pridėtinę vertė ateityje kursiančių specialistų ugdymo ir rengimo – tai labai svarbu šalies progresui bei patrauklumui globaliame kontekste. Svarbu tai skatinti ir siekti kuo platesnio prieinamumo visuomenei“, – sako Živilė Sabaliauskaitė.
Pirmosios ir ilgiausiai veikiančios tarptautinės mokyklos Lietuvoje AISV direktorius Stephane Ruz pastebi, jog tarptautinės mokyklos padeda pritraukti tarptautinius talentus.
„Progresyvūs miestai investuoja į tarptautinių mokyklų kūrimą. Pavyzdžiui, Dubajuje jų yra šimtai, siekiant patenkinti įvairių tautybių žmonių poreikius. Kai kurie darbdaviai patys apmoka darbuotojų vaikų mokslą tarptautinėse mokyklose – taip jie pritraukia ir išlaiko geriausius savo srities specialistus“, – sako S. Ruz.
Pasak pašnekovo, Lietuva vis labiau globalizuotoje darbo rinkoje turi svarų, bet dar neišnaudotą pranašumą:
„Vilniuje patekti į geriausias tarptautines mokyklas iš užsienio atvykusių specialistų vaikams yra nepalyginamai lengviau nei, pavyzdžiui Niujorke, Londone ar Honkonge, kur patekti į top mokyklas praktiškai neįmanoma, nes ten konkurencija yra nepalyginamai didesnė nei pas mus“, – sako S. Ruz.
Globalus augimas
Originaliai tarptautinės mokyklos buvo sukurtos patenkinti diplomatų šeimų ugdymo poreikius, dauguma jų buvo nepelno siekiančios organizacijos, įkurtos tėvų iniciatyvinių grupių. Šiandien situacija kitokia.
Robert Landau, tarptautinių mokyklų konsultantas, mokyklų Maui Prep, Western Academy of Beijing ir Prague vadovas, sako, jog per pastarąjį dešimtmetį tarptautines mokyklas pradėjo kurti ir valdyti verslai.
„Kai kurios įmonės turi per 50 ir daugiau tarptautinių mokyklų įvairiose pasaulio šalyse ir valdo jų infrastruktūrą bei finansus panašiai kaip kitus savo verslus. Tai reiškia, jog šios mokyklos veikia labai efektyviai“, – sako R. Landau.
Ekspertas pasakoja, jog vien Kinijoje per pastarąjį dešimtmetį buvo pastatyta apie 200-300 tarptautinių mokyklų. Todėl, pasak jo, globali tarptautinių mokyklų augimo tendencija nesikeis.
Tarptautinės mokyklos – ne tik užsienio, bet ir vietos šeimoms
Šiandien tarptautines mokyklas renkasi ne tik dirbti ir gyventi atvykę užsienio šalių, bet ir vietos šeimos.
„Tėvai renkasi tarptautines mokyklas dėl sudarytų sąlygų mokytis anglų kalba bei lavinti kitų kalbų įgūdžius, atviro požiūrio į kultūrinę įvairovę bei pasaulinius standartus atitinkančių mokymo programų, kurios sudaro sąlygas po mokyklos baigimo įstoti į geriausius pasaulio universitetus“, –pastebi AISV vadovas.
Tarptautinis išsilavinimas moksleiviams diegia visapusišką požiūrį į pasaulį, skatina juos būti aktyviais ir į skirtingas veiklas įsitraukusiais piliečiais, pasirengusiais dinamiškos darbo rinkos iššūkiams.
„Tarptautinėse mokyklose tiek personalas, tiek mokiniai susirenka iš įvairių šalių. Tačiau ne tai mokyklą daro tarptautine – vaikai nuo ankstyvo amžiaus užmezga ryšius tarp skirtingų kultūrų, etninių grupių, religijų, kalbų ir tautybių bendramokslių. Moksleiviai tokiu būdu ne tik sukuria tvirtus saitus, bet ir išmoksta priimti kitokį požiūrį bei idėjas“, – pasakoja AISV direktoriaus pavaduotoja Sheryl Salem.
Vertina geriausi pasaulio universitetai
Vienas iš išskirtinumų, kurį gali pasiūlyti tarptautinė mokykla, yra tarptautinio bakalaureato programa (IB). Tai tarptautinius standartus atitinkanti švietimo sistema, orientuota į visapusišką vaiko ugdymą. Tarptautinio bakalaureato diplomą pripažįsta ir vertina geriausi pasaulio universitetai.
„IB studijuojantys moksleiviai rūpinasi daug daugiau, nei tik savo rezultatais – tai atidaro jiems daugiau durų gyvenime. Pasitelkus kūrybiškumą, aktyvumą bei kitus elementus, jaunuoliai gerina ne tik savo intelektinį, bet ir emocinį žinių bagažą. Įrodyta, jog šis holistinis požiūris moksleiviams suteikia pasitikėjimo savimi bei skatina nuolatinį pažinimą ir domėjimąsi. Be viso to, įgyjama šiais laikais taip reikalingo kritinio mąstymo bei savo laiko planavimo“, – teigia Stephane Ruz.
Mokydamiesi pagal IB programą vaikai lavina įgūdžius, kurių reikalauja šiuolaikinė darbo rinka – tai yra ne tik duomenų ir technologinio raštingumo, bet ir derybų, kūrybiškumo, nuolatinio mokymosi, lyderystės.
„Tiek dabartiniai, tiek ateities darbdaviai reikalaus to, ko vėlesniuose žmogaus raidos etapuose išmokti yra vis sunkiau. Turiu omenyje tai, jog komunikaciniai įgūdžiai, problemų sprendimas, prisitaikymas kebliose situacijose – tai įrankiai, jaunuoliui padėsiantys įsitvirtinti tiek universitete, tiek darbe. Šiuos įgūdžius pradėti lavinti reikia jau nuo gimimo ir šlifuoti visus tolimesnius mokyklos metus. Tarptautinis išsilavinimas yra būtent tai, kas padės naviguoti šiame kelyje“, – sako Amerikos verslo rūmų direktorė Lietuvoje Živilė Sabaliauskaitė.
Švietimo, verslo bei valdžios sinergija yra pamatinis bendruomenės vystymosi ir augimo komponentas. Strateginė šių sektorių partnerystė kuria naudą vietos ir tarptautinei bendruomenei bei ekonomikai. Bet kuri sostinė, siekianti didinti galimybes samdyti ir išlaikyti aukštos kvalifikacijos darbuotojus, turėtų plėtoti partnerystę su aukštą švietimo kokybę siūlančiomis tarptautinėmis mokyklomis savo mieste.
Pranešimą paskelbė: Monika Kundelytė, UAB Headline agency