2024 m. Europos centrinio banko (ECB) atliktas Eurosistemos atsparumo klimato rizikoms testas atskleidė svarbias įžvalgas apie klimato kaitos poveikį Europos finansų sistemai. Vertindami 3,6 trilijono eurų vertės turtą, ECB ir nacionaliniai centriniai bankai siekė atsakyti į esminį klausimą – ar Europos bankai pasiruošę ekstremaliems klimato reiškiniams? Rezultatai rodo, kad atsparumas vis dar nepakankamas: 24 proc. bankų aktyvų (turto), ypač Pietų Europoje, gali būti tiesiogiai paveikti stichinių nelaimių, tačiau šios rizikos dar nėra tinkamai integruotos į bankų sprendimus. Klimato grėsmės dažnai klaidingai laikomos ilgalaikėmis, nors jų pasekmės – infliacija, tiekimo grandinių trikdžiai, turto nuvertėjimas – jau juntamos. Bankų portfeliuose vis dar dominuoja taršūs sektoriai – net 59 proc. aktyvų susiję su…
A University That Shapes Individuals
Vytautas Magnus University (VMU), which last year celebrated the 35th anniversary of its reestablishment and the introduction of artes liberales (liberal arts) studies in Lithuania, has declared 2025 as the Year of Student Well-being. According to VMU Vice-Rector for Studies Dr. Simona Pilkienė, the university’s DNA encodes a unique role for students in the study process. „The university was reestablished following Western traditions and Harvard University’s liberal arts model, therefore it did not experience the impact of the Soviet regime on higher education and developed an entirely different approach to studies and students. The idea that students are the most important is not just a slogan—it is the essence of VMU.…
Dešimtoji Nacionalinė teisės žinių olimpiada skiriama dirbtinio intelekto ir teisės klausimui
Balandžio 3 d. prasidėjo Lietuvos moksleivių registracija į devintąją Dešimtąją teisės žinių olimpiadą. Šiais metais olimpiados organizatoriai – Mykolo Romerio universiteto (MRU) Teisės mokykla ir Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija olimpiadą skiria itin aktualiai temai – dirbtinio intelekto (DI) keliamiems iššūkiams tarp jaunimo. Didelio pasisekimo sulaukusios iniciatyvos organizatoriai šiais metais tikisi sulaukti dar didesnio mokyklų ir moksleivių susidomėjimo. Šių metų olimpiados šūkis: „Dirbtinis intelektas: kaip draugausi?“, kviečia jaunimą domėtis dirbtinio intelekto naudojimo teisiniais aspektais ir išmokti valdyti dirbtinį intelektą taip, kad jo poveikis būtų tik teigiamas. Olimpiada skirta aktyviam jaunam žmogui, norinčiam būti ne tik išmaniu technologijų srityje, bet ir įgyti teisinių žinių dėl DI naudojimo. Dirbtinio intelekto panaudojimo teisinių…
Moksleiviai atvirai apie problemas: KU vyko konferencija „Tolerantiška mokykla – saugi visuomenė“
Balandžio 3 dieną Klaipėdos universitete vyko jau dvyliktą kartą organizuojama respublikinė mokinių mokslinė konferencija „Tolerantiška mokykla – saugi visuomenė“, sutraukusi daugiau kaip 140 dalyvių – 90 mokinių ir 50 mokytojų, pagalbos specialistų. Šių metų tema – savanorystė kaip pagalbos ir augimo forma – skirta paminėti konferencijos partnerio, jau 30 metų veikiančio labdaros fondo „Dvasinės pagalbos jaunimui centro“, veiklą. „Šios konferencijos esmė ta, kad ne mes kalbame už mokinius, o jie patys dalijasi tuo, ką išgyvena savo mokyklose, bendruomenėse, ir tai daro remdamiesi tyrimais, faktais, savo įžvalgomis. Kai vaikas supranta, kad jo balsas svarbus, kai jis pristato tyrimą, kalba auditorijai, jo požiūris į save keičiasi. O mums tai ženklas, kad pedagogika…
Nacionalinėje vokiečių kalbos olimpiadoje varžėsi per pusšimtį Lietuvos mokinių
Kovo 28–29 dienomis Klaipėdos Vytauto Didžiojo gimnazijoje vyko 14–18 metų moksleiviams skirtas renginys „Lietuvos mokinių vokiečių kalbos olimpiada ir konkursas“. Pasak Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros (LINEŠA), konkurso tikslas – ne tik įvertinti ir apdovanoti mokinius už geras vokiečių kalbos žinias, bet ir atkreipti dėmesį į jų demonstruojamą platų akiratį, kūrybingumą bei komandinio darbo įgūdžius. Kasmet prie Nacionalinės vokiečių kalbos olimpiados partnerių prisideda Lietuvoje gerai žinomos įmonės, viena jų – ilgametė konkurso partnerė „Lidl Lietuva“. Renginys „Lietuvos mokinių vokiečių kalbos olimpiada ir konkursas“yra suskirstytas į tris etapus – mokyklų, miestų ir šalies. Organizatorių teigimu, šiemet miestų etape dalyvavo daugiau nei 300 moksleivių iš visos Lietuvos, o 60 jų iš dešimties savivaldybių…
VILNIUS TECH studentų sukurta programėlė padeda ruoštis įveikti valstybinius egzaminus
Gamtos ir tiksliųjų mokslų valstybiniai brandos egzaminai (VBE) daugumai 11-12 klasių moksleivių kelia nerimą bei iššūkių – vieni baiminasi nespėsiantys viską laiku išmokti, kiti – neturi galimybių papildomai samdytis korepetitorių. Tačiau studentų neseniai sukurta programėlė „Lerni“ jau padeda matematikos egzaminams ruoštis lengviau bei nemokamai, o netrukus ja bus galima naudotis ir mokantis fizikos, biologijos, chemijos ir informatikos dalykų. Idėja sukurti šį mokymosi įrankį kilo dviems Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) studentams – Nojui Balčiūnui ir Justui Maciui – „Hack4Vilnius“ hakatono metu sprendžiant dirbtinio intelekto pritaikymo švietimo srityje iššūkį. „Programėlė leidžia nemokamai mokytis bet kur ir bet kada, pasitelkiant dirbtinį intelektą. „Lerni“ siūlo nemokamas VBE formato užduotis, kurios atrinktos iš…
Iniciatyva „Kryptis – profesijų pasaulis“ kviečia mokinius pasimatuoti tėvų, senelių ir net kaimynų profesijas
Kaip ir kiekvieną pavasarį, Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra (LINEŠA) vėl kviečia mokyklų bendruomenes jungtis prie nacionalinės iniciatyvos, kurios metu mokiniai lankosi savo artimųjų darbovietėse ir pažįsta profesijas iš arti. Dešimtmetį veikusi su pavadinimu „Šok į tėvų klumpes“, šiemet iniciatyva startuoja su nauju vardu „Kryptis – profesijų pasaulis“ ir naujovėmis, kurios mokiniams padės pasimatuoti dar daugiau profesijų. „Balandžio 1–ąją startuojančios profesinio veiklinimo iniciatyvos „Kryptis – profesijų pasaulis“ tikslas – pasitelkus mokinių artimuosius ugdyti 1–12 klasių mokinių karjeros kompetencijas ir supažindinti su jų artimųjų profesijomis bei fizinėmis jų darbo vietomis. Jei norime, kad šiandienos mokiniai drąsiai žengtų į darbo rinką, turime jiems padėti pažinti profesijų pasaulį ne kada nors, o jau dabar“,…
Ar dirbtinio intelekto įrankiai diktuos mokslinių tyrimų ateitį?
Dirbtinis intelektas (DI) šiuo metu neabejotinai tapo linksniuojamu žodžiu įvairiose srityse ir patraukė tiek profesionalų, tiek paprastų vartotojų dėmesį. Nuo darbo našumo didinimo iki bendravimo su mus supančiu pasauliu pertvarkymo – DI dabar yra neatsiejama mūsų gyvenimo dalis. Tačiau neapsiribodami naujausiais įrankiais ir inovacijomis, pradedame galvoti apie tai, kaip DI nejučia keičia mūsų gyvenimo būdą, formuodamas tam tikrus mūsų sprendimus ir įpročius tiek asmeninėje, tiek profesinėje srityse. Taip pat, stebint, kiek daug DI gali pasiūlyti įrankių mokslo srityje, kyla klausimas – ar galime pasitikėti DI įrankių teikiamais atsakymais moksliniuose tyrimuose? Springer Nature atliktas tyrimas atskleidė, kad 51 proc. mokslininkų naudoja DI įrankius dideliems duomenų rinkiniams analizuoti, o 32 proc. naudoja…
Will Artificial intelligence Tools Lead our Scientific Future?
Artificial intelligence (AI) has undoubtedly become the buzzword across multiple industries, capturing the attention of both professionals and everyday users. From enhancing our work productivity to reshaping the way we interact with the world around us, AI is now an integral part of our lives. But beyond the latest tools and innovations, we start to think about how AI quietly transforms how we live, shaping our decisions and habits in both personal and professional spheres. As we navigate this AI-driven world in the scientific field, the question arises – can we trust AI-driven research? A study by Springer Nature revealed that 51% of researchers use AI tools to analyse large…
Edukologijos tyrimų proveržio programa: stiprinami moksliniai tyrimai edukologijos srityje
Šiandien, 2025 m. balandžio 1 d. Lietuvos mokslo taryba (LMT) pasirašė sutartį su Centrine projektų valdymo agentūra (CVPA) dėl Edukologijos tyrimų proveržio programos įgyvendinimo. Ketverių metų programa, kurios biudžetas siekia 15,2 mln. eurų, skirta stiprinti edukologijos srities mokslinius tyrimus, skatinti tarptautinį bendradarbiavimą bei kurti inovatyvius sprendimus švietimo sektoriuje. „Edukologijos tyrimų proveržio programa – tai reikšmingas žingsnis į priekį, stiprinant mūsų švietimo sistemos pagrindus. Tyrimų rezultatai prisidės prie inovatyvių ugdymo metodų kūrimo, tarptautinis bendradarbiavimas leis mokslininkams aktyviai dalyvauti pasaulinėse švietimo diskusijose“, – pabrėžia švietimo, mokslo ir sporto ministrė Raminta Popovienė. Šios programos tikslas – plėtoti edukologijos krypties mokslinius tyrimus ir, dalyvaujant tarptautinėse švietimo ir ugdymo srities tyrimų programose ir projektuose, didinti…