Mažmeninės prekyba yra viena iš sričių, į kurią itin sparčiai skverbiasi ir transformuoja naujausios technologijos – nuo dirbtinio intelekto ir juo besivadovaujančių robotų iki išmaniųjų automatizacijos sprendimų ir praplėstosios realybės. Mažmeninės prekybos sprendimų bendrovės „StrongPoint“ vadovas Rimantas Mažulis išskiria 5 didžiausią įtaką apsipirkimo patirtims ir parduotuvių darbui jau artimiausioje ateityje turėsiančias inovacijas.
Parduotuvėse vis dažniau sutinkami robotai pagalbininkai
Anot R. Mažulio, prekybos vietose „įdarbinama“ vis daugiau robotų. Jų paskirtis yra įvairi, tačiau tikslai panašūs – didinti parduotuvių darbo efektyvumą, mažinti kaštus ir suteikti geresnę apsipirkimo patirtį pirkėjams. Ekspertas prognozuoja, kad mechaniniai robotai bus vis dažniau pasitelkiami ne tik užtikrinant parduotuvėse švarą, bet ir pasirūpinant, kad prekių lentynos būtų laiku užpildomos, o taip pat suteikiant pagalbą pirkėjams.
„Dirbtiniu intelektu aprūpinti robotai tampa vis išmanesni ir gali atlikti vis daugiau ir vis sudėtingesnių užduočių. Kol kas bene plačiausiai robotai naudojami parduotuvių patalpų valymui, bet taip pat jau netrūksta ir robotų-asistentų prototipų. Tokie robotai palydi pirkėjus prie reikiamų prekių lentynų, suteikia jiems rekomendacijas ar atsako į jų klausimus. Pastaruoju metu daug dirbama ir prie prekių inventorių prekybos salėje ar sandėliuose valdyti padedančių robotų, kurie gali sekti konkrečių prekių kiekį lentynose ir atpažinti ne ten padėtas prekes“, – pasakoja R. Mažulis.
Apsipirkimo patirtį į naują lygį kilstels papildytoji realybė
Naujų galimybių prekyboje suteikia ir vis plačiau naudojamos papildytosios realybės technologijos. Anot R. Mažulio, su jomis eksperimentuoja daugelis pasaulinių mažmeninės prekybos tinklų. Išmaniojo telefono pagalba praplečiama ar papildoma realybė pirkėjams gali padėti rasti reikiamą parduotuvės skyrių ar prekę, suteikti apie ją daugiau informacijos ar sužaidybinti apsipirkimo patirtį.
„Papildytoji realybė iš tiesų turi didelį potencialą vaikštinėjimą po parduotuvę paversti sklandesne ir malonesne patirtimi. Pavyzdžiui, vienas didelis prekybos tinklas užsienyje pernai savo klientams pasiūlė programėlę, kurioje pateikiamų interaktyvių skaitmeninių parduotuvių žemėlapių pagalba pirkėjai gali lengviau rasti reikiamas prekes. Kita drabužių e. prekybos platforma žengė dar toliau ir pasiūlė savo klientams virtualaus rūbų pasimatavimo galimybę. Papildytosios realybės sprendimas vartotojui prieš įsigyjant drabužį leidžia jį vizualizuoti ant savęs. Panašių praplėstosios realybės pritaikymų turėtume matyti vis daugiau“, – sako R. Mažulis.
Daugėja autonominių parduotuvių
Jau ir Lietuvoje yra prekybos vietų, kuriose nėra kasininkų ar už prekystalio dirbančių darbuotojų. R. Mažulio įsitikinimu, autonominių parduotuvių artimiausioje ateityje tik daugės ir atsiras vis įvairesnių jų koncepcijų. Pasaulyje ši tendencija itin ryški, o autonominių parduotuvių plėtrą vykdo tiek pasauliniai technologijų ir prekybos gigantai, tokie kaip „Amazon“, tiek mažesni prekybininkai, o taip pat oro uostai, stadionai ir krepšinio arenos. Pastarosiose prekybos vietų automatizacija leidžia išvengti pirkėjų eilių ir grūsčių sporto varžybų pertraukų metu.
„Prekybininkams autonominių parduotuvių suteikiami privalumai akivaizdūs – mažinamas darbuotojų poreikis ir taupomas jų darbo laikas. Pirkėjai gerai veikiančiose autonominėse parduotuvėse gali apsipirkti greičiau ir patogiau – į parduotuvę įeini pasinaudodamas programėle telefone ar banko kortele ir tiesiog išeini su reikiamomis prekėmis. Atsiskaitymo kasose žingsnis tokiame formate gali būti visiškai eliminuojamas. Autonomines parduotuves įgalinančios technologijos sparčiai tobulėja ir tampa vis svarbesne mažmeninės prekybos dalimi“, – sako R. Mažulis.
Dirbtinis intelektas valdo vis daugiau procesų
Anot R. Mažulio, vienas iš esminių autonominių parduotuvių komponentų yra dirbtinis intelektas. Jo sprendimai mažmeninėje prekyboje taikomi vis plačiau ir užtikrina sklandų savitarnos kasų veikimą, padeda efektyviau valdyti prekių tiekimą, geriau suprasti vartotojų elgesį ir apsisaugoti nuo ilgapirščių.
„Iš esmės vis daugiau mažmeninės prekybos procesų be dirbtinio intelekto tampa nebeįsivaizduojami. Jei parduotuvėje naudositės savitarnos kasomis, jums apsipirkti atpažindamas sveriamas prekes galės padėti dirbtinis intelektas. Apjungtas su kompiuterinės regos sistemomis dirbtinis intelektas šiandien taip pat leidžia automatiškai nustatyti pirkėjo, perkančio prekes su amžiaus apribojimu, amžių, padeda užtikrinti vagysčių prevenciją, įgalina daugybę kitų savitarnos sprendimų ir suteikia turimus gebėjimus jau minėtiems prekybos salėse asistuojantiems robotams“, – sako R. Mažulis.
Pirkėjus parduotuvėse lydės virtualūs asistentai
Dirbtinis intelektas įgalina ir dar vieną inovaciją – pirkėjams padedančius virtualius asistentus, kurie, R. Mažulio manymu, bus vis plačiau naudojami ne tik internete, bet ir fizinėse prekybos salėse, kuriose bus „apgyvendinami“ elektroniniuose informaciniuose stenduose, planšetiniuose kompiuteriuose ir prekių skenavimo įrenginiuose. Tokie virtualūs konsultantų avatarai geba vis natūraliau bendrauti su pirkėjais, atsakyti į jų klausimus, palaikyti pokalbį.
„Nieko nebestebina e. parduotuvėse atsakyti į rūpimus klausimus pasisiūlantys pokalbių robotai (angl. chat bots). Tačiau „Chat GPT“ ir panašūs didžiaisiais kalbos modeliais grįsti sprendimai šioje srityje sukėlė tikrą revoliuciją ir gerokai praplėtė virtualių konsultantų galimybes. Tokius robotus kompiuterio ekrane galima nesunkiai vizualizuoti ir suteikti jiems kalbos gebėjimą – įmontavus nedidelį ekranėlį kiekviename prekių vežimėlyje toks avataras parduotuvėje gali tapti asmeniniu pirkėjo asistentu, padedančiu išsirinkti prekes, apie jas papasakojančiu, pasiūlančiu receptą pietums ar vakarienei ir iš karto nurodančiu, kur ieškoti reikiamų ingredientų“, – pasakoja R. Mažulis.
Anot R. Mažulio, mažmeninės prekybos inovacijos veržiasi į visų formatų ir dydžių parduotuves ir padeda pirkėjams apsipirkti greičiau bei patogiau. Prekybininkai yra suinteresuoti diegti tokius sprendimus, nes jie leidžia ne tik suteikti geresnę patirtį pirkėjams, bet ir didina parduotuvių darbo efektyvumą. Tai reiškia, kad parduotuvėse naujovių tik daugės.
Pranešimą paskelbė: Paula Zlatkutė, UAB „INK agency“