Žaidimas kompiuteriniais, konsoliniais žaidimais – vienas labiausiai nesuprastų laisvalaikio praleidimo būdų. Nesunku suprasti, kodėl taip yra. Žmonėms, nepratusiems užsiimti šia veikla, dažnai pasirodo, kad ji tiesiog žalinga. Stebint žaidėjus gali susidaryti įspūdis, kad jie atgrasūs, vengia bendravimo ir yra tiesiog „prilipę“ prie ekrano. Tokią nuomonę lemia ir mitai, kurie visiškai neatspindi realybės.Įsigilinus į šią veiklą nesunku pamatyti, kad PC, „Xbox“ ir PS4 žaidimai turi visai kitokį poveikį, nei atrodo daugeliui.
1.Dėl vaizdo žaidimų tampame žiaurūs, agresyvūs
Jau daug metų vyrauja nuomonė, kad tokie smurtiniai žaidimai kaip „Call of Duty“ arba dabar itin populiarus „Fortnite“ (didžiajai daliai žaidėjų tai – ikoniškiausi, geriausi PS4 žaidimai) gali padidinti žmonių agresyvumą. Tai nerimas, kuris tampa ypač akivaizdus Amerikoje masinių susišaudymų metu. Ši pramoga dažnai tampa tokių nelaimių priežastimi: žiniasklaida pateikia užuominas, kad kaltininkai ne tik žaidė smurtinius žaidimus, bet kad tokia veikla ir privedė juos prie nusikaltimų.
Kriminalistinės nusikalstamos veiklos analizės tyrimų rezultatai parodo ką kita. Dabartiniai moksliniai duomenys atskleidžia, kad kompiuteriniai ir konsoliniai („Xbox“, PS4) žaidimai turi menką ryšį su agresija. „Molecular Psychiatry“ publikuotame tyrime dalyvių buvo paprašyta du mėnesius kiekvieną dieną žaisti smurtinį „Grand Theft Auto V“, paprastą simuliacinį „The Sims 3“ žaidimus, arba to nedaryti. Po šio laikotarpio įvykdžius apklausą buvo nustatyta, kad jie neturėjo jokio didelio poveikio agresijai ar psichologinėms problemoms.
Nemažai daliai žaidėjų geriausi PS4 žaidimai, ar tie, kurie skirti kitoms konsolėms arba PC, yra smurtinio pobūdžio. Juose veikėjai kovoja, vyksta susišaudymai ir panašiai. Bet tai nepriveda jų prie agresijos – tai tik atpalaiduojantis, iškrauti neigiamą energiją padedantis laiko praleidimo būdas.
2. Jie sukelia priklausomybę
2018 m. vasarą Pasaulio sveikatos organizacija pirmą kartą oficialiai pripažino priklausomybę nuo kompiuterinių žaidimų.Šis sprendimas sukėlė nuožmias diskusijas akademinėje bendruomenėje. Vieni teigia, kad tai suteiks daugiau galimybių gydytis išties patiriantiems dėl jų žalą. Kitiems toks verdiktas skubotas – nebuvo atlikta pakankamai tyrimų, o atliktųjų rezultatai ne visai tikslūs.
Dalis problemos slypi kontroliniuose sąrašuose, naudojamuose nustatyti, ar tai tikras sutrikimas. PC, „Xbox“ ir PS4 žaidimai savaime nėra kenksmingi, todėl nustatyti, kokio lygio įsitraukimas į juos žalingas – sunku. Juo labiau kad šiam sutrikimui nustatyti naudoti kriterijai anksčiau buvo taikomi diagnozuoti kitokias priklausomybes, kurios iš prigimties ir yra kenksmingos. Nors kai kuriems žaidimai gali tapti problema, didelė tikimybė, kad tai itin maža grupelė žmonių.
Be to, kai kurie tyrimai rodo, kad priklausomybė nuo žaidimų – gana trumpalaikė. Per 6 mėnesius surinkti duomenys apie žaidėjus parodė, kad tie, kurie iš pradžių atitiko šio sutrikimo kriterijus, tyrimo pabaigoje neperžengė tos ribos.
3. Jie priveda prie socialinės izoliacijos
Šis požiūris kyla iš klaidingo supratimo, kas iš tikrųjų yra vaizdo (PC, „Xbox“, PS4) žaidimai.Nuo pat pradžių jie laikyti socialinės patirties išraiška. Maždaug 30 m.galimybės buvo gana ribotos, žmonės kartu žaisti galėjo tik fiziškai būdami toje pačioje vietoje. Tačiau dėl technologinių inovacijų ir didelės spartos interneto dabar kartu vykdyti misijas ir bendrauti gali asmenys iš skirtingų pasaulio vietų.
Užuot izoliavę žaidėjus, internetiniai žaidimai juos kaip tik suburia, skatina bendradarbiavimą. Dėl to kuriasi bendruomenės, grįstos bendrais interesais ir pomėgiais, jais ir yra žaidimai. Kompiuteriniai ir „Xbox“, PS4 žaidimai kaina tikrai vilioja, be to, tokią pramogos formą įsigyti ir susirasti draugų gali įvairaus amžiaus žmonės – todėl jie tokie patrauklūs.
4. Vaizdo žaidimai – beprasmis laiko švaistymas
Daugeliui kyla klausimas: kodėl verčiau neišėjus į lauką ar neužsiėmus kokia naudinga veikla?Toks požiūris atsiranda dėl žaidimų kūrybinės galios nesupratimo. Visų platformų (PC, „Xbox“, PS4) žaidimai suteikia galimybę patirti savo pasaulį kito akimis ir tyrinėti fantastiškas, realybėje neegzistuojančias vietas. Tokios įtraukiančios patirties nepateikia jokia kita medija.
Jūs, žaidėjas, tampate istorijos centru – esate aktyvus dalyvis,ne tik pasyvus stebėtojas. Tai saugi vieta patirti emocinius savo veiksmų padarinius. Jie mums padeda tyrinėti žmogiškumo, meilės, netekties sąvokas, keliauti po fantastines vietas ir tapti neįtikėtinu žmogumi. „Xbox“, PS4 žaidimai (kaina – tikrai įperkama) leidžia visa tai patirti iš savo namų.
5. Jie skirti tik pramogai
Taip, žaidimai iš esmės yra pramoga, tačiau jie taip pat gali padėti mokytis. Vienas didžiausių vaizdo žaidimų ir kitų interaktyvių mokymo metodų pranašumų yra tai, kad jie siūlo įtraukiančią veiklą, kuri gali padėti įgyti arba praktikuoti naujus įgūdžius. PC, „Xbox“ ir PS4 žaidimai – pigiai kainuojanti ir įdomi mokymosi priemonė.
Pavyzdžiui, jei norite išmokti naują kalbą, bet dėl tam tikrų priežasčių neturite tam galimybių, jus mokyti gali tiek kompiuteriniai – PC, tiek konsoliniai – „Xbox“,PS4 žaidimai. Juose galima rinktis norimą kalbą, geriau pažinti šalies kultūrą. Iškart gaunami atsiliepimai nurodo, kaip jums sekasi. Tas pats pritaikoma daugeliui tokiu būdu ugdomų įgūdžių, o ypač tiems, kuriems išmokti reikia specialios technikos ar metodų.
Vaizdo žaidimai nėra beprasmė veikla, kuri turi tik neigiamą poveikį juos žaidžiantiems žmonėms.Per juos galima susirasti draugų, geriau pažinti save ir pasaulį. Taip pat tyrimais buvo įrodyta, kad jie turi terapinės naudos žmogaus psichinei sveikatai – žaidimai sumažina stresą bei nerimą. PC, „Xbox“ ir PS4 žaidimai– pigiai atsieinanti pramoga, dėl kurios galima netikėtais būdais praplėsti savo socialinį ratą ir panirti į įtraukiančias istorijas kitokiu būdu.