„Norime, kad mėgavimasis maistu taptų didžiausiu gyvenimo malonumu!“ – tai gana dažna frazė, kurią galima išgirsti iš svečių, apsilankiusių gerame restorane. Paprašius jų įvardyti, ko reikia, kad maistas teiktų palaimą ir kokioje aplinkoje reikia valgyti, kad tai keltų džiugesį, netruko sulaukti įvairių atsakymų. Pagrindiniai iš jų: stebinančios maisto idėjos, originalūs patiekalai, gausus valgiaraštis, profesionalūs virtuvės meistrai, kokybiški ingredientai, jauki aplinka, malonus aptarnavimas bei pagarbus bendravimas. Tai leido mums padaryti išvadą, jog išvardyti kriterijai gali nulemti ir bendrą restorano kokybės įvertinimą.
Tačiau taip pat dažnas atsakymas buvo –tinkama ir patogi restorano lokacija (gera strateginė vieta). Pasirodo, kad dažniausiai tiek miesto svečiai, tiek gyventojai renkasi iš trijų variantų – miesto centro (čia galima nesunkiai atrasti gerų ar įdomių vietų, kur pavalgyti), atokesnių miesto rajonų (kuriuose veikiančias maitinimo įstaigas surasti padeda draugų ar pažįstamų rekomendacijos) ir prekybos centruose esančios maitinimo įstaigos (į kurias labai patogu užsukti apsipirkinėjant ar pramogaujant). Taigi restoranų ir kavinių pasirinkimas dažniausiai priklauso nuo to, kur pasirenkama leisti laisvalaikį, kokios rekomendacijos buvo gautos, kur patogiau ir lengviau atvykti (ar pakankamai išvystyta viešojo transporto infrastruktūra, ar yra galimybė kieme, šalia maitinimo įstaigos, palikti automobilį ir pan.) ir kokie yra asmeniniai poreikiai bei norai.
Kiek mažiau restorano svečių atsakė, jog renkantis vietą, kur pavalgyti Vilniuje, svarbus tampa ir sezoniškumas (pavyzdžiui, žiemą Vilniaus centre lankosi gana mažai turistų, todėl,tikėtina, kad į gerai vertinamą restoraną bus lengviau patekti)bei paros laikas (turistai aktyvūs ryte, miestiečiai ir vietiniai gyventojai – per pietus, o miesto svečiai ir pramogautojai – vakare ir savaitgaliais), lemiantys apsisprendimą, kur apsilankyti.
Vieni mėgsta ramesnes vietas, kur pavalgyti, kitiems reikia šurmulio ir triukšmo, todėl nuspręsti, kokiame restorane apsilankyti, geriausia įvertinus savo poreikius. Beje, apsvarstykite ir tai, ar norite skaniai pavalgyti sėdėdami lauko terasoje, ar Jums labiau patinka natūrali šviesa restorano patalpoje, o gal svarbiausia – restorano individualumas, jaukumas ir autentiškumas?
Galiausiai,
neretas svečių pageidavimas buvo – geras kainos ir patiekalų kokybės santykis.
Vis dėlto, tai tėra išoriniai restorano vertinimo kriterijai ir jie nėraįtraukti į restorano kokybės vertinimo kriterijų
sąrašą, nėra esminiai aspektai, sprendžiant, kur pavalgyti Vilniuje. Daug svarbiau
– vidiniai restorano kokybės kriterijai. Tad kokie jie?
Restorano kokybė: kas tai yra ir nuo ko priklauso?
Pagrindiniu restorano kokybės kriterijumi labai dažnai laikomi restorano modelis ir profesionaliai sukomplektuotas personalas, kuris turi žinoti, kaip tinkamai pasitikti ir priimti restorano svečius, kaip su jais bendrauti, kaip patiekti maistą ir kaip maloniai aptarnauti. Nuo to stipriai priklauso restorano gyvavimo trukmė ir sėkmė, todėl verta pasistengti ir atsakingai atrinkti profesionalų restorano personalą.
Vis dėlto, vien išvardytų dviejų kriterijų nepakanka, kad restoranas pelnytų geriausios vietos kur pavalgyti Vilniuje vardą. Restorano personalas yra atsakingas už labai svarbius vidinės restorano kokybės elementus. Pagrindiniai restorano kokybės vertinimo kriterijai yra maisto kokybė, jo paruošimas ir pateikimas (70 balų iš 100), gėrimų kokybė ir jų pateikimas (10 balų iš 100), aptarnavimo lygis (10 balų iš 100) ir restorano aplinka, interjeras (10 balų iš 100). Tokią sistemą yra nustačiusi kompetentinga Lietuvos restoranų reitingavimo komisija. Šiuo kriterijus vertėtų aptarti plačiau.
- Aptarnavimo lygis(10 / 100 balų). Šiam kriterijui vienas iš svarbiausių aspektų yra malonus ir profesionalus restorano personalo ir jo svečių bendravimas. Svarbu, jog restorano darbuotojai būtų paslaugūs, supratingi, atsakingi ir puikiai nusimanantys maisto industrijoje, kad gebėtų tinkamai priimti restorano svečius.
Reikėtų neužmiršti, kad geras aptarnavimo lygis tolygus puikiai restorano reputacijai.
- Restorano įrengimas ir dizainas(10 / 100 balų). Restoranas turi būti skoningai įrengtas, o jo aplinka – švari, tvarkinga ir jauki. Įrengiant restoraną svarbu atkreipti dėmesį ir į baldus, ir į dekoro elementus, ir į visą interjerą. Tai gali padėti sukurti gerą restorano atmosferą.
Be to, su restorano įrengimu ir dizainu yra susijęs ir valgiaraštis, t. y. jame siūlomi patiekalai ir gėrimai, jų rūšys turi derėti su pasirinktu restorano stiliumi. Tarp siūlomų patiekalų ir restorano stiliaus turi vyrauti dermė, nes tik tuomet galima tikėtis maksimalaus Lietuvos restoranų reitingavimo komisijos vertinimo.
- Maisto kokybė, paruošimas ir pateikimas(70 / 100 balų). Tai svariausias kokybės kriterijus, kuriam svarbiausia, jog viskas būtų atlikta originaliai ir profesionaliai.
Ne veltui šiam kriterijui skiriama didžiausia balų dalis – jį sudaro daug pavienių dalių:
- virtuvės originalumas: restorano modelis, savitumas, unikalumas
- maisto ingredientai: produktų kilmė, kokybė bei šviežumas
- patiekalų asortimentas: patiekalų rūšis, suderinamumas
- patiekalų kompleksiškumas:patiekalams naudojamų ingredientų kiekis, garnyro pasirinkimo galimybė, patiekalų gaminimo būdas ir ruošimo technika
- skonis:patiekalų dermė, balansas, originalumas juos patiekiant
Taip pat svarbu, kokie serviravimo indai bei įrankiai naudojami, ar pasirūpinta kitomis reikalingomis priemonėmis, ar estetiškai patiektas patiekalas ir ar tinkamai realizuota viso patiekalo idėja.
- Gėrimų kokybė ir pateikimas (10 / 100 balų). Vertinant gėrimus, atsižvelgiama į jų kokybę, rūšį, išskirtinumą ir, be abejo, į pateikimą. Nereikėtų užmiršti, kad lankyktojams taip pat svarbi gėrimų pasirinkimo galimybė, retų gėrimų pasiūla, todėl ir vertintojai į tai atkreipia dėmesį, analizuodami, ar gėrimai suderinti su patiekalais, o valgiaraštis – nuolat atnaujinamas, papildomas.
Taigi buvo apžvelgti pagrindiniai restoranų kokybės kriterijai, kurie yra vieni iš svarbiausių ieškant vietos, kur pavalgyti Vilniuje. Iš esmė, visuomet privalu pasidomėti restoranų reitingavimu ir jų atitiktimi kokybės kriterijams. Kaip matyti iš restorano reitingavimo sistemos, maistas ir gėrimai sudaro didžiausią dalį – iš viso net 80 balų iš galimų 100 balų. Čia svarbu patiekalams naudojami ingredientai, patiekalų gaminimo būdas, skonių dermė ir, žinoma, patiekalo pristatymas bei galutinis pateikimas.Kiti kokybės kriterijai susiję su aptarnavimu, restorano atmosferai ir kitais aspektais, pavyzdžiui, restorano unikalumu, inovatyvumu ir šiuolaikiškumu.
Tik kruopščiai išanalizavus šiuos aspektus, įvertinamas bendras restorano įvaizdis ir kokybės lygis. Virtuvės meistrų ir restoranuose mėgstančių lankytis svečių nuomonė sutampa – būtina žinoti gerų vietų, kur pavalgyti Vilniuje. Gera maitinimo įstaiga gali tapti populiariu traukos centru, nešančiu naudą tiek svečiams, tiek savininkams, todėl labai svarbu, jog restoranas būtų jaukus, jame ruošiamas maistas kokybiškas ir skanus, o dirbantis personalas – profesionalus ir malonus.
Rekomenduojame neužmiršti, kad be maisto apsieiti neįmanoma. Jis – neišvengiamas poreikis kiekvienam žmogui, tačiau Jūs tą maisto būtinybę galite paversti vienu iš gyvenimo malonumų, t. y. galite pasirinkti gerą vietą, kur pavalgyti Vilniuje, kurioje džiugins ir maisto kokybė, ir bendras aptarnavimo lygis, ir malonus bendravimas, ir jauki atmosfera. Svarstant, kur pavalgyti Vilniuje ir ieškodami tam geriausios vietos, kruopščiai apžvelkite ir atsakingai įvertinkite visus pristatytus restorano kokybės kriterijus ir tik tuomet priimti sau tinkamiausią sprendimą. Mėgaukitės gardžiais ir mėgstamais patiekalais malonioje aplinkoje!