Prieš šiek tiek daugiau mėnesį praūžus didžiosioms metų šventėms bei artėjant Valentino dienai ne vienas iš mūsų susimąsto, kiek daug pinigų išleidžiame dovanoms. Nepaisant to, kad vis daugiau žmonių renkasi rankų darbo, praktiškas ar valgomas dovanas, jos dažniausiai kainuoja ne ką mažiau, nei šventinės tematikos dovanos (pvz. puodeliai, kojinės ar įvairūs suvenyrai), todėl tenka gerokai paploninti piniginę. „General Financing“ atliktas gyventojų nuomonės tyrimas atskleidė, jog tik trečdalis žmonių taupo dovanom iš anksto, o 14 procentų žmonių pritrūkę dovanoms pinigų juos skolinasi. Tačiau „skolintis reiktų tik gerai viską apgalvojus“ – rašo Respublika. Taigi, kodėl žmonės yra linkę išleisti dovanoms tiek daug pinigų?
- Norima parodyti žmonėms, kad jie rūpi
Daugelis žmonių galvoja, jog kuo brangesnę dovaną jie išrinks, tuo geriau parodys žmogui, kad jis jam rūpi. Dėl šios priežasties nemažas procentas žmonių dovanoja brangias keliones, elektronikos prietaisus ar kitus brangiai kainuojančius daiktus. Tačiau mažai kas susimąsto, kad brangios dovanos nėra atsakingas žingsnis, galintis suprastinti jūsų finansinę situaciją ir įpareigoti kitą žmogų naudoti dovaną, net jeigu jos ir nereikėjo.
- Nemokama planuoti dovanų
Šiai laikais vis daugiau žmonių (ypatingai jaunosios kartos atstovai) pradeda pirkti dovanas iš anksto tam, kad prieš pat Kalėdas nereikėtų išleisti daug pinigų (ir laiko) per pačią šventinę karštinę, kai norima išvengti šurmulio mieste. Tačiau pirkdami dovanas iš anksto jie turi daugiau laiko pirkti dovanoms ir taip nuolat apie jas galvodami gali nupirkti jų žymiai daugiau, nei iš pradžių buvo suplanuota, nes žmogui, kuriam perkama dovana, tam tikras daiktas ar paprastas niekutis gali labai patikti. Nors ir atrodo, jog dovanoms tuo kartu išleidžiama nedaug pinigų, bet iš mažų sumų dažniausiai susideda gerokai didesnis kiekis.
- Pasiduodama akcijų ir reklamų įtakai
Artėjant įvairioms šventėms, su specifine tematika (pvz. Kalėdoms, Velykoms ar Valentino dienai) per televiziją, radiją ar pačiose parduotuvėse galima pamatyti įvairių reklamų, skatinančių pirkti tam tikras su švente susijusias prekes. Kadangi parduotuvių marketingo specialistai žino, kaip pritraukti žmones ir įkalbinti juos pirkti daiktus, kurių jiems galbūt net nereikia, jie pasinaudodami psichologija įtikina mus pirkti. Taip pat didieji prekybos centrai paskelbia gausybę akcijų, pro kurias žmonės dažniausiai negali praeiti ir todėl galvodami apie dovanas kažką perka, taip išleisdami nemažai pinigų.
- Norima nupirkti tai, ko žmogus pats nenusipirktų
Daugelis iš mūsų galime sugalvoti bent jau po vieną daiktą, kurio labai norime, tačiau kuriam gailime pinigų (arba tiesiog neturime atliekamų) ir apie tai esame užsiminę kokiam nors artimam žmogui. Neretai per Kalėdas būna prisimenami šie pokalbiai ir slapčiausi troškimai būna įgyvendinti. Taip yra todėl, kad kai kurie žmonės iš prigimties nori padaryti taip, kad jam artimas būtų laimingas ir turėtų tai, apie ką svajoja, nepaisant to, kad tai gali kainuoti labai nemažą sumą pinigų.
Taigi, kitą kartą prieš renkant dovaną verta pagalvoti, ar jos tikrai žmogui reikia ir ar ji nėra per brangi. Norėdami, kad pošventinis laikotarpis būtų malonesnis, venkite pinigų skolinimosi tam, kad galėtumėte nupirkti dovanas. Geriau pradžiuginti žmogų dėmesiu ir laiku praleistu kartu, nei neatsakingai išrinktomis dovanomis, kurios gerokai peržengia jūsų finansines galimybes.